HOFTEPROBLEMER

Hvordan er hoften opbygget og hvad er dens funktion?

Hoften er et kugleled bestående af et ledhoved og en ledskål. Dette giver hoften stor bevægelighed til daglige aktiviteter som gang, løb, hop og trappegang.

Hoften er kompleks med mange store muskler der hæfter i og løber hen over leddet. Dette giver os mulighed for hurtige og eksplosive bevægelser som hop og løb.

Men fordi hoften er kompleks, kan fejlstillinger eller skader i den have en enorm effekt på balancen og stabiliteten i hele underkroppen – ustabiliteten kan medføre smerter i lyske, balder, lår, knæ, lægge og fødder! Det er ligeledes den hyppigste årsag til langvarige lændesmerter.

Over halvdelen af patienterne der kontakter Wolff Clinic har et hofteproblem!

Nogle af de hyppigste årsager til smerter i hofterne inkluderer:

• fejlstilling af hofteleddene

• gentagene bevægelser

• ledfiksering i lænden

• dårlig holdning, korslagte ben

• seneirritation (symptom)

• slimsæksbetændelse (symptom)

• springhofte (symptom)

• arbejdsskader

Behandling

Den behandling Wolff Clinic tilbyder mod albuesmerter inkorporerer flere forskellige metoder (neuromuskular funktions testing), som alle er blide, skånsomme og ufarlige. I de fleste tilfælde vil der blive foretaget en mindre justering af de involverede led, som består af et blidt og specifikt tryk på leddet eller rygsøjlen, for at give kroppen mulighed for at oprette normal nerve- og ledfunktion. Dette er smertefrit. Den videre behandling er individuel, og kan for eksempel bestå af specifikke øvelser samt rådgivning om genoptræning og livsstilsændringer.