KNÆPROBLEMER

Hvordan er knæet opbygget og hvad er dets funktion?

Selvom knæet ser ud til at være et simpelt led, er det et af de mest komplekse led i kroppen. Knæet er desuden utroligt tilbøjeligt til at få skader end noget andet led i kroppen.
For at knæet fungerer bedst muligt er det nødvendigt med stærke og fleksible muskler i knæet, samt korrekt stabilitet i knæende og hofterne. Problemerne opstår, når nogle af disse delelementer beskadiges eller irriteres.

Knæsmerter kan skyldes skade på knæet, for eksempel fra et fald. Skaden kan medføre ustabilitet i leddet grundet påvirkningen af ledbånd, slimsække eller sener som involverer knæleddet. Grundet knæleddets store involvering i vægtbæringen er det ofte et område hvor smerter kan opstå.
Mange ømheder og smerter i knæleddet kan skyldes fejlstilling og ustabilitet i hofterne.

Nogle af de hyppigste årsager til lændesmerter inkluderer:

• fejlstilling i en eller begge hofter

• fejlstilling af knæleddene

• skader efter fald

• overdrevne repetitive bevægelser

Den behandling Wolff Clinic tilbyder mod knæsmerter inkorporerer flere forskellige metoder (neuromuskular funktions testing), som alle er blide, skånsomme og ufarlige. I de fleste tilfælde vil der blive foretaget en mindre justering af de involverede led, som består af et blidt og specifikt tryk på leddet eller rygsøjlen, for at give kroppen mulighed for at oprette normal nerve- og ledfunktion. Dette er smertefrit. Den videre behandling er individuel, og kan for eksempel bestå af specifikke øvelser samt rådgivning om genoptræning og livsstilsændringer.