NAKKEPROBLEMER

Hvordan er nakken opbygget og hvad er dens funktion?

I nakken finder vi halshvirvelsøjlen, den øverste del af rygsøjlen.

Nakken er strukturmæssigt og funktionsmæssigt unik i forhold til den resterende rygsøjle: den er den mest fleksible del af rygsøjlen og har mange vigtige funktioner, bl.a. støtte og bevægelse af hovedet, giver vigtig information til balancen og koordinationen af kroppen og beskytter den øverste del af rygmarven og de tilhørende nerver.

Der er mange årsager til nakkesmerter. Nogle opstår efter akutte skader, såsom skader efter traffikuheld. Andre årsager kan opstå af ”dårlige” vaner og arbejdsstillinger. Det kan bl.a. være forkerte og for tunge løft og dårlig holdning. De ”andre årsager” udgør størstedelen af forekomsterne af nakkesmerter og kan effektivt blive fjernet såfremt årsagen findes og de nødvendige foranstaltninger er truffet til at undgå disse ”dårlige” vaner.

Nogle af de hyppigste årsager til nakkesmerter inkluderer:

• fejlstilling i skulderen eller kravebensleddene

• restriktioner i leddene i nakken

• overdrevne repetitive bevægelser af skulderen og nakken

• dårlig telefon teknik

• stress

Den behandling Wolff Clinic tilbyder mod nakkesmerter inkorporerer flere forskellige metoder (neuromuskular funktions testing), som alle er blide, skånsomme og ufarlige. I de fleste tilfælde vil der blive foretaget en mindre justering af de involverede led, som består af et blidt og specifikt tryk på leddet eller rygsøjlen, for at give kroppen mulighed for at oprette normal nerve- og ledfunktion. Dette er smertefrit. Den videre behandling er individuel, og kan for eksempel bestå af specifikke øvelser samt rådgivning om genoptræning og livsstilsændringer.