PROBLEMER I DEN ØVRE DEL AF RYGGEN

Opbygningen over funktionen af den øverste del af ryggen.

Den øvre ryg består af rygsøjlen ved brystkassen. Den består af 12 brystrygshvirvler (de circulære knogler der danner rygsøjlen). Forbundet til disse brystrygshvirvler er ribbenene, hvilket gør at, modsat i nakken og lænden, så er den øvre ryg mere stabil og dermed mindre fleksibel.

Årsager til smerter i den øverste del af ryggen

Der er mange årsager til smerter i den øvre ryg. Nogle opstår efter akutte skader, såsom skader efter traffikuheld. Det kan bl.a. være forkerte og for tunge løft samt dårlig holdning. Andre årsager til smerter i den øverste del af ryggen kan opstå af dårlige vaner og arbejdsstillinger. Disse udgør størstedelen af forekomsterne af smertene og kan effektivt blive fjernet såfremt årsagen findes og de nødvendige foranstaltninger er truffet til at undgå disse dårlige vaner.

Nogle af de hyppigste årsager til smerter i den øverste del af ryggen inkluderer:

• fejlstilling i skulderen eller kravebensleddene

• restriktioner i leddene i den øverste del af ryggen

• overdrevne repetitive bevægelser af armene og ryggen

• dårlig telefon teknik

Den behandling Wolff Clinic tilbyder mod smerter i den øverste del af ryggen inkorporerer flere forskellige metoder (neuromuskular funktions testing), som alle er blide, skånsomme og ufarlige. I de fleste tilfælde vil der blive foretaget en mindre justering af de involverede led, som består af et blidt og specifikt tryk på leddet eller rygsøjlen, for at give kroppen mulighed for at oprette normal nerve- og ledfunktion. Dette er smertefrit. Den videre behandling er individuel, og kan for eksempel bestå af specifikke øvelser samt rådgivning om genoptræning og livsstilsændringer.